Miten fasilitoida saavutettavia tiloja?
Mitä keinoja fasilitoija voi käyttää itsearviointiin?
Mitä saavutettavuus oikeastaan kattaa ja tarkoittaa?
Miten saavutettavuus ja kommunikaatio liittyvät toisiinsa?
Osaava fasilitointi eli ryhmäprosessin vuorovaikutuksellinen ohjaaminen on olennaista lukuisissa ympäristöissä: kokoukset, työtapaamiset, projektit, palautetilaisuudet, taloyhtiöt, organisaatioiden sisäiset keskustelut, keskustelufoorumit, ja niin edelleen. Fasilitoija suunnittelee ja toteuttaa prosesseja, joilla päästään tavoitteisiin. Fasilitoinnissa keskeisiä tehtäviä ovat esimerkiksi työprosessin aikataulusta huolehtiminen, prosessin dokumentointi, kommunikaatiorakenteiden luominen ja ylläpito sekä itsearvioinnin juurruttaminen prosessiin. Fasilitoija auttaa ylläpitämään itsearviointia, jotta ihmisten tunteet tunnistetaan, jolloin tunteet eivät pääse vääristämään tavoitteita.
Koulutuksessa niin osallistujat kuin kouluttajakin jakavat saavutettavuuden työkaluja ja tietotaitoa. Lähestymistapana saavutettavuuteen on Isa Hukan työssään kehittämä kokonaisvaltaisen saavutettavuuden prosessi. Tämä prosessi integroi erilaisia esteettömyyden ja saavutettavuuden työkaluja ja tuo niitä Suomen kulttuurikontekstiin. Lähestymistapa ylipäätään haastaa jäykkiä fasilitoinnin ja johtamisen malleja. Hukan menetelmät kumpuavat rampatodellisuudesta ja ovat yleisesti sovellettavissa.